Virotoimikunta

Virotoimikunnan kuvaus

Kymenlaakson Reserviläispiiri ry ja Viron suojelukuntien (Kaitseliiton )Alutaguse Malevin välille on tehty yhteistyösopimus 17.3.2007, jonka tarkoitus on edistää Viron ja Suomen vapaaehtoisien reserviläisten ja kaitseliiton välisiä suhteita maanpuolustushengessä.
Viro nojautuu tukevasti lännen liittolaisiin ja nimi onkin National Defence Alutaguse Malev.

Virotoimikunassa on 11 jäsentä, joista muutama on erittäin aktiivinen ja apuna mm.tulkkina ja yleensä oikeana kätenä. Kun ampumakisa Suomen puolella koittaa, apureita riittää taulujen tulkintaan ja paikkaukseen. Puheenjohtaja valitaan kerran vuodessa, joka käytännössä junailee kaikki varusteista tapahtumien järjestelyihin ja laivalippujen hankintaan. Käy ruokakaupassa kun suurempi eväsmäärä tarvitaan mm. ampumakilpailujen huoltoon tai retkille. Päätyö on pitää yllä suhteita lahden toiselle puolelle. Tässäkin asiassa meidän porukassa on kaksi täysin Viron kieltä osaavaa, joiden apu on korvaamaton.

Yhteistyösopimus

Yhteistyösopimuksen mukaan maiden välillä on virallisia tapahtumia, kuten Virossa Malevin vuosijuhla, johon osallistuu autokunnallinen tai pari Kymenlaaksosta, sekä niin ikään Virossa Juhannuksen seutuvilla pidettävä Voiton Päivä, jota on vietetty paraateihin osallistumalla tai muulla maanpuolustustapahtumalla. Kesän tapahtumaan ovat kaikki reserviläiset tervetulleita tutustumaan erilaiseen juhannukseen, kuten kyläjuhlaan. Henkilöluku ei ole rajattu, päinvastoin paraatiosastoon tarvitaan kunnon joukkue. Tapahtumiin tulee aina kutsu, ja niiden järjestäminen ei ole koskaan vakio.

Tapahtumat

Suomessa ei vakiintuneita tapahtumia ole, vaan ne vaihtelevat Hamina Tattoosta Salpalinjaan. Virosta kutsutaan autokunnallinen vieraaksi ja hyvin usein majoitus on ollut Pohjois-Kymen reserviläiset ry:n Veteraanimaja silloin, kun ollaan tapahtumien keskellä.
Elo -syyskuun vaihteessa on ampumamestaruuskilpailut vuorovuosina Itä-Virossa ja Myllykosken Hevosmäellä, tai puolustusvoimien ampumaradalla. Joukkueen koko on kuusi henkeä, johon voi hakeutua jos kokee, että jyvä on kohdalla. Kaikkiin tapahtumiin olette tervetulleita talkooväkeen ja ampujiksi ampumaradalle, sekä edustamaan Kymenlaakson Reserviläispiiriä Virossa.

Uutisointi

Uutisoinnissa pyritään käyttämään kaikkia mahdollisia kanavia ihmisten saavuttamiseksi ja osallistumaan mukaan Virotoimintaan, ettei se jää ainakaan tästä kiinni. Facebook ja Kymen Salpa + sähköposti .

Rohkeasti mukaan, et tule katumaan!

Sami Aho, ahosami.res(at)gmail.com, Tel: 0407439026